Vanaf 1 september 2024 moeten aanwezigheden op het werk geregistreerd worden in de schoonmaaksector in België.

Deel dit product op:

Voor die registratie heeft de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) in september 2024 een nieuwe onlinedienst geïntroduceerd: Check In and Out at Work. Deze dienst is speciaal ontworpen om de aanwezigheidsregistratie op bouwwerven en in de schoonmaak te vereenvoudigen. Net als het inkloksysteem van CleanJack doet. Het systeem zorgt ervoor dat de registratieplicht van toepassing is op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier kan worden nageleefd.

 

Wat houdt deze aanwezigheidsregistratie precies?

Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs zijn verplicht om het begin en het einde van hun activiteiten te registreren. Ze moeten dus inchecken op de werklocatie als ze met hun werk beginnen, en uitchecken als ze stoppen met werken. Ook de pauzes moeten ze registreren. Deze registratie is essentieel om een duidelijk beeld te krijgen van de fysieke aanwezigheid van personeel op de werkplaats.

Als werkgever of opdrachtgever deel je de verantwoordelijkheid voor de registratie met de uitvoerder van het schoonmaakwerk. Ieder schoonmaakbedrijf moet het personeel informeren over de registratieplicht, en een systeem ter beschikking stellen waarmee hun mensen zich kunnen registreren. Het schoonmaakbedrijf is ook verantwoordelijk voor de correcte overdracht van de gegevens aan de RSZ.

 

Waar is aanwezigheidsregistratie verplicht?

De registratie is verplicht voor activiteiten die ‘als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’. Dit betekent dat iedere schoonmaker die werkzaamheden uitvoert onder deze voorwaarden, zich moet houden aan de actuele wetgeving. Voor een werklocatie waar de registratieplicht geldt, moet je vooraf ook een aangifte van werken doen. Deze algemene verplichting zorgt ervoor dat er een duidelijk beeld is van de aanwezigheid van personeel op de werkplaats.

De registratieplicht voor schoonmaakactiviteiten geldt ongeacht de contractomvang, wat betekent dat zowel parttime als fulltime werknemers zich moeten registreren. Het type registratie en de automatische registratiewijze moeten duidelijk worden gecommuniceerd, zodat alle betrokkenen goed geïnformeerd zijn. Actuele informatie over de registratieprocedures is essentieel om ervoor te zorgen dat iedereen voldoet aan de wettelijke eisen.

 

Wat zijn de voordelen van aanwezigheidsregistratie software?

Bij CleanJack zien we dat steeds meer bedrijven en managers overstappen op een aanwezigheidsregistratiesysteem. Met zo’n systeem beschik je altijd en overal over de juiste informatie. Je ziet in één oogopslag wie waar aanwezig is en hebt direct inzicht in de aan- en afwezigheid van werknemers. Dit systeem maakt digitale dossiervorming mogelijk, wat cruciaal is voor een goed overzicht van het aantal mensen in het gebouw.

  1. Bezoekers kunnen zich eenvoudig aan- en afmelden via een inkloksysteem. Dit geeft je een duidelijk en actueel overzicht van zowel medewerkers als bezoekers die in het pand aanwezig zijn.

  2. Een bijkomend voordeel is dat de BHV’er of manager altijd beschikt over belangrijke informatie over het aantal aanwezige personen. In geval van noodsituaties, zoals brand, is snel en actuele informatie van essentieel belang. Dit helpt nooddiensten en zorgt ervoor dat personeel en bezoekers tijdig het pand kunnen verlaten.

  3. Tot slot kan de aanwezigheidsregistratie bijdragen aan een efficiënte personeelsplanning. Voor alle bedrijven is het belangrijk om de aanwezigheid van personeel en andere gebruikers in een systeem te registreren. De best mogelijke manier om aanwezigheid inzichtelijk te maken, is door met een slimme oplossing te werken en te kiezen voor het gebruik van bijvoorbeeld een registratie-app. Deze oplossing voorkomt dat je voor de aanwezigheidsregistratie papieren gebruikt, wat tijd bespaart en het beheer van de aanwezigheid in het gebouw vereenvoudigt.


Het besluit om een aanwezigheidsregistratiesysteem in te voeren kan ook helpen om fiscale fraude te voorkomen door een nauwkeurige en betrouwbare registratie van werktijden en aanwezigheid. In het laatste geval draagt dit systeem bij aan een effectieve verplichting en naleving van de regelgeving.

 

 

Check In and Check Out at Work: nieuwe onlinedienst voor aanwezigheidsregistratie 

In Check In and Out at Work raadpleeg je als werkgever de registraties van je personeel. Met de CleanJack App gaat de registratie eenvoudig en doeltreffend. Iedere schoonmaker kan de CleanJack App gratis op de eigen telefoon zetten via Google Play of de Playstore van Apple. De registraties worden via het CleanJack systeem automatisch aangemeld in het CIAO systeem. Dat werkt echt een heel stuk makkelijker.

CleanJack biedt ook een oplossing waarbij personeel kan in- en uitchecken met een badge. In dit geval wordt een klokkastje op de werklocatie geplaatst. Het klokkastje staat in verbinding met het CleanJack management systeem en het CIAO systeem.

Wat betekent Check In and Out at Work voor de schoonmaaksector?

Iedereen die schoonmaakwerk uitvoert op een werkplaats moet geregistreerd zijn volgens de nieuwe Belgische wetgeving. De verplichting voor registratie ligt zowel bij de onderneming die iemand aan het werk zet als bij de persoon die het werk uitvoert. De werkgever moet de werknemer informeren over de registratieplicht op de werkplek. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een affiche op die werkplek.

Niet alle activiteiten die onder de bevoegdheid van het Paritair Comité van de schoonmaak vallen, worden beïnvloed door deze wetgeving. Het betreft enkel activiteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij.

De informatie over de registratieplicht is belangrijk voor de veiligheid en correcte uitvoering van het schoonmaakwerk. De registratiewijze moet duidelijk zijn voor alle betrokkenen om te voldoen aan de wettelijke vereisten en om het aantal niet-geregistreerde werknemers te minimaliseren.

Wij nemen contact met je op
Vragen over hoe we meer inzicht in je bedrijf kunnen geven? Laat je gegevens achter.

Overal en
altijd inzicht

Nooit discussie
over uren

Optimale kosten
beheersing

Werk volgens
de regels

Koppel met
ieder systeem