Terugblik op 2023

Deel dit product op:

Onlangs hebben we een interview gehouden met Niels van den Berg, de CEO van CleanJack. Terugkijkend op het jaar 2023, bespraken we de inspirerende projecten, uitdagingen en innovaties die CleanJack heeft doorgemaakt en wat we kunnen verwachten in het komende jaar. Niels deelde zijn inzichten over de projecten die hem het meest hebben geïnspireerd, de duurzaamheidsinspanningen van CleanJack, uitdagingen die zijn overwonnen en de groei van het bedrijf in nieuwe markten. Hier zijn enkele hoogtepunten van ons gesprek.

 

Terugkijkend op 2023, welke projecten hebben jou het meest geïnspireerd en waarom?

In 2023 hebben we ontzettend veel nieuwe inspirerende projecten zowel binnen als buitenland gerealiseerd! Het CIAO project in België springt eruit. Belgische schoonmaakbedrijven moeten vanaf 1 januari 2024 de aanwezigheid van schoonmakers op werklocaties dagelijks melden bij de Federale Overheid. Dat vraagt om veel operationele en technische voorbereiding. In 2023 waren we hier druk mee bezig en ook in 2024 voorzien we veel werk. CleanJack is de tijdregistratie specialist in de schoonmaakbranche, het CIAO project past perfect binnen onze expertise. We deden ook inspirerende automatiseringsprojecten in specifieke sectoren: schoonmaak in het onderwijs, schoonmaak in de zorgsector en veel (specialistische) schoonmaak in de voedselverwerkende industrie.

 

Maar het zijn vooral de verhalen van klanten die inspireren. Wat houdt schoonmaakondernemers nu écht bezig? Welke uitdagingen moeten zij overwinnen? Waarmee en hoe kunnen wij als automatiseerder de schoonmaakondernemers zo goed mogelijk helpen? Schoonmaakondernemers zijn echte kampioenen geworden in flexibiliteit én efficiency! Professionele schoonmaak is volop in beweging. Robotisering en verdere digitalisering zijn aan de orde van de dag. Het is deze enorme dynamiek die mij het meest inspireert.

 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Hoe ging CleanJack daarmee om in 2023 en gaat dat veranderen in 2024?

Duurzaamheid vinden we belangrijk. We zijn hier bewust mee bezig en proberen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken. Een veelheid aan kleine stapjes moet uiteindelijk iets gaan veranderen. Met digitalisering gaan we papierverspilling tegen. Papieren urenbriefjes worden vervangen door digitale registraties, papieren logboeken worden vervangen door digitale varianten op werklocaties. Op ons kantoor liggen zonnepanelen op het dak en de bedrijfsauto’s van CleanJack rijden elektrisch of hybride. En waar mogelijk pak ik zelf de fiets naar kantoor. Onze bijdrage is in het totaalplaatje slechts een fractie, maar bewustwording is een eerste stap. Als niemand iets doet, verandert er niets.

 

Welke uitdagingen heeft CleanJack overwonnen?

Het afgelopen jaar en de voorgaande jaren waren gevuld met uitdagingen. Brexit, Corona, de oorlog in Oekraïne, veranderende wetgeving, inflatie en enorme loonsverhogingen in de schoonmaaksector waren slechts enkele obstakels. Brexit remde de groei in het Verenigd Koninkrijk. Corona zorgde voor slapeloze nachten maar uiteindelijk zijn we hier goed doorheen gekomen. Als gevolg van de oorlog hebben we ons datacentrum in Moskou moeten sluiten en onze strategie aanpassen. Nu richten we ons op schoonmaakbedrijven in West-Europa in plaats van wereldwijd. Dit blijkt een verstandige keuze en het werpt zijn vruchten af! CleanJack is volop in beweging en we verwelkomen wekelijks nieuwe klanten!

 

Zijn er nieuwe markten of gebieden waar CleanJack in 2023 zijn aanwezigheid heeft vergroot?

Tijd- en aanwezigheidsregistratie zijn steeds belangrijker voor (schoonmaak)bedrijven binnen de Europese Unie. Sinds 2019 moeten alle bedrijven binnen de EU een systeem beschikbaar stellen waarmee medewerkers hun werktijden kunnen registreren. We hebben steeds meer klanten in België, zijn sterk gegroeid in Nederland in 2023 en kijken naar kansen in Spanje. Ook merken we dat specifieke sectoren steeds hogere eisen stellen aan tijd- en aanwezigheidsregistratie. Zo groeiden we sterk in de zorgsector, het onderwijs en de voedselverwerkende industrie.

 

Zijn er belangrijke mijlpalen bereikt in termen van innovatie of technologische vooruitgang binnen CleanJack in het afgelopen jaar?

In 2023 hebben we grote stappen gezet in de verdere ontwikkeling van CleanJack. Als specialist in automatisering binnen de branche blijven we verbeteren. We verzamelen feedback van klanten en blijven continu ontwikkelen. We lanceerden een nieuwe planning module waarmee schoonmaakbedrijven nog sneller en makkelijker hun planningen kunnen maken. Het systeem geeft een feilloos overzicht van beschikbare uren, contracturen en budgeturen. Hiermee kunnen schoonmaakbedrijven het rendement per locatie goed bewaken en de beschikbare uren optimaal benutten. Door digitale urenregistratie wordt het proces van verloning aanzienlijk vereenvoudigd. Onze nieuwe App voor professionele schoonmakers, gelanceerd tijdens de Schoonmaakvakdagen in Houten, biedt alle relevante informatie bij de hand.

 

Zijn er nieuwe samenwerkingen of partnerschappen die in 2023 zijn ontstaan?

In 2023 zijn we een samenwerking gestart met Loket.nl, de grootste loonverwerker in het MKB in Nederland. Steeds meer schoonmaakbedrijven kiezen voor de moderne software van Loket.nl voor de loonadministratie. De dynamische koppeling tussen Loket.nl en CleanJack biedt veel voordelen voor schoonmaakbedrijven. Uren worden gepland en automatisch geregistreerd in CleanJack, inclusief de ziekte- en verlofadministratie. De input voor de verloning wordt volgens de schoonmaak CAO berekend in CleanJack en verschijnt automatisch in Loket.nl.

 

Verder hebben we koppelingen opgezet met Exact en HR & Salarisgemak. We werken samen met facilitair contractbeheerder GRIP Facility bij grote opdrachtgevers en hebben een samenwerking in de onderwijsbranche met de Onderwijs Inkoop Groep.

 

Terugkijkend op 2023, hebben we zeker niet stilgezeten. 2024 belooft minstens zo’n inspirerend jaar te worden! Houd vooral onze sociale media en nieuwsbrieven goed in de gaten, want er volgt nog veel meer.

Wij nemen contact met je op
Vragen over hoe we meer inzicht in uw bedrijf kunnen geven?

Overal en
altijd inzicht

Nooit discussie
over uren

Optimale kosten
beheersing

Werk volgens
de regels

Koppel met
ieder systeem